Stabilny wzrostu rynku outsourcingu w Polsce – nawet do 15%

Jak wynika z najnowszego raportu opracowanego przez firmę Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Instytutu Outsourcingu, czołowi przedstawiciele branży odnotowali w 2012 r. rozwój biznesu rzędu 5-40% w stosunku do roku poprzedniego. Średnio, eksperci mówią o stabilnym wzroście rynku na poziomie od 10% do 15%. Rozwojowi sprzyja kryzys, skłaniający firmy do poszukiwania efektywnych rozwiązań biznesowych. Wyzwaniem jest napływ małych, niedoświadczonych dostawców, oferujących usługi gorszej jakości, ale w niższej cenie.  

Raport „Outsourcing w Polsce. Badanie trendów” wskazuje, że czołowi przedstawiciele branży outsourcingowej w Polsce pozytywnie oceniają krajowy rynek usług biznesowych. Postrzegają go jako dojrzały, stabilny, stale rozwijający się i mający znaczący potencjał.

- Polski rynek outsourcingu od kilku lat rozwija się bardzo stabilnie, zwiększając wartość od 10 do nawet ok. 15 proc. rocznie - mówi Konrad Rochalski, Prezes Grupy OEX, ekspert Instytutu Outsourcingu. – Źródłem wzrostu są nowi klienci, a także, w dużym stopniu, poszerzanie zakresu dotychczasowych kontraktów. Coraz popularniejsze stają się kompleksowe usługi – podkreśla.

Zainteresowanie outsourcingiem wzrasta wraz z popularyzacją wiedzy na temat wykorzystania nowoczesnych narzędzi i modeli zarządzania przedsiębiorstwem. Wciąż jednak istnieje potrzeba działań edukacyjnych. Istotne jest zwiększanie świadomości korzyści wynikających ze współdziałania z profesjonalnymi partnerami, a także zmniejszanie obaw dotyczących tego typu współpracy.

- Wciąż jeszcze stykamy się w Polsce z wieloma barierami i wątpliwościami menadżerów i pracowników firm przed oddaniem części procesów w ręce zewnętrznych specjalistów.
Nie ma jeszcze tak dużej otwartości na rozwiązania outsourcingowe, jak w Wielkiej Brytanii czy Holandii. Jesteśmy jednak już bardzo blisko standardów niemieckich
. – tłumaczy Miikka Savolainen, Dyrektor Zarządzający Itella Information - Zauważamy również zwiększoną skłonność do podjęcia decyzji o outsourcingu w firmach, które upatrują w takim modelu dodatkowe korzyści, w szczególności zwiększające konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. – dodaje Savolainen.

Proces decyzyjny przed podpisaniem kontraktów outsourcingowych w Polsce trwa dość długo, jednak wysiłek rekompensowany jest długością kontraktu. W przypadku liderów polskiego outsourcingu umowy są średnio podpisywane na 3-5 lat. Bywa jednak, że jest to nawet 7 lat.

- Outsourcing przynosi największe korzyści w przypadku dużych wolumenowo i długotrwałych kontraktów. Z jednej strony pozwala to na osiągnięcie efektu skali, z drugiej, zachęca dostawcę usług do silniejszego inwestowania w zespół, narzędzia i konkretne rozwiązania – wyjaśnia Leszek Rożdżeński, Wiceprezes Instytutu Outsourcingu, Prezes itWORKS. – Warto zauważyć, że etap wdrożenia trwa średnio 6 miesięcy, a niekiedy nawet ponad rok – dopiero po tym czasie widać efekty działania nowych rozwiązań – dodaje.

Najwięksi dostawcy outsourcingu w Polsce mówią o nowej „pokryzysowej” rzeczywistości, którą cechuje stały wzrost, ale także duże, krótkoterminowe wahania. Do największych wyzwań dla czołowych firm sektora BPO1  w Polsce należy zmaganie się z wciąż jeszcze powszechnym traktowaniem outsourcingu jako środka do cięcia kosztów, a nie zwiększania efektywności.

- Dobry dostawca outsourcingowy to partner, który zadaje sobie pytanie w jaki sposób może wzmocnić biznes, zmniejszyć koszty i zwiększyć zyski swojego klienta, a także bierze odpowiedzialność za efekty swoich działań – tłumaczy Michał Bielawski, Financial Controler Infosys BPO Europe, ekspert Instytutu Outsourcingu.

Tymczasem na rynek wchodzi wiele małych, niedoświadczonych firm oferujących usługi o niższej jakości, ale w atrakcyjnej cenie.

- Silna konkurencja sprawia, że rośnie presja na obniżanie kosztów usług. Na szczęście, powiększa się jednak grupa klientów świadomych korzyści wynikających z obsługi przez renomowanego, godnego zaufania partnera. Następuje podział rynku na usługi tanie, o niskiej efektywności i realizowane w krótkich okresach czasowych, oraz droższe, ale zarazem bardziej skuteczne, świadczone na zasadzie długofalowej współpracy.
Przynoszą one większe oszczędności, sięgające nawet kilkudziesięciu procent
– tłumaczy Dariusz Terlecki, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu ADP Polska, ekspert Instytutu Outsourcingu.

Poza korzyściami ekonomicznymi, do zalet współpracy ze sprawdzonymi partnerami należy znacząca optymalizacja procesów, dostęp do know - how ekspertów działających na rzecz większej liczby podmiotów na rynku, zwiększenie elastyczności, możliwość skupienia się na kwestiach kluczowych dla przedsiębiorstwa, a także, o czym nie wszyscy wiedzą – wzrost bezpieczeństwa transakcji i danych. Doświadczeni partnerzy zapewniają bowiem wysoki poziom zabezpieczeń, zaawansowane systemy weryfikacji i możliwość kontroli procesów praktycznie na każdym poziomie ich realizacji.

 

1 Business Process Outsourcing – outsourcing procesów biznesowych

Jesteś Outsourcerem?
Szukasz Usługodawcy?
Jesteś Dziennikarzem?
Zamów powiadomienia o nowościach: