Czy aplikacje przez internet wyprą z rynku standardowy software?

Najnowsze badania rynku usług IT pokazują, że w ostatnim czasie bardzo wzrósł popyt na usługi IT dostarczane drogą internetową. Tym samym coraz więcej firm zarówno na świecie jak i w Polsce walczy o klientów usług internetowych. Warto podkreślić, że w ramy tych usług wchodzą dzisiaj już nie tylko popularne aplikacje i narzędzia IT, ale także sama infrastruktura czy nawet elementy rozrywki takie jak gry komputerowe. Łatwy w dzisiejszych czasach dostęp do Internetu, bardzo dobra jakość i szybkość przesyłu danych a także coraz bardziej dojrzały i otwarty na nowe rozwiązania klient sprawia, że tego typu model sprzedaży nabiera prędkości. Czy jest zatem możliwe, że któregoś dnia standardowe oprogramowanie zniknie ze sklepowych półek?

Jeszcze trzy lata temu od 15% do 27% procent badanych na rynku światowym dużych przedsiębiorstw, przyznawało się do korzystania z aplikacji poprzez strony www lub do pilotowego wdrażania takiego rozwiązania. Wśród małych i średnich przedsiębiorstw było to zaledwie 10% badanych firm1. Już dzisiaj do chęci korzystania z takiego modelu usług przyznaje się w aż 74% badanych firm na świecie. Przewiduje się, że w 2011 roku 25% oprogramowania będzie sprzedawane w modelu SaaS (software-as-a-service) a w 2012 roku wartość światowego rynku wzrośnie 2,5 razy (Szacowana wartość rynku aplikacji sprzedawanych poprzez Internet na chwilę obecną wynosi około 6 mld USD2). I chyba nic w tym dziwnego, bo jest to bardzo wygodne rozwiązanie zwłaszcza dla organizacji, które nie chcą inwestować w rozbudowaną infrastrukturę informatyczną w celu utrzymania swoich narzędzi. Wszelkie problemy związane z utrzymaniem aplikacji i jej obsługą są przerzucone na dostawcę a użytkownik ma dostęp do zawsze aktualnej wersji oprogramowania, właściwie z dowolnego miejsca. Korzystanie z aplikacji, jako usługi, może obniżyć koszty IT.

Co więcej, model ten umożliwia wykorzystywanie tych funkcjonalności narzędzi, które są firmom faktycznie potrzebne. Gwarantuje to wygodny model opłat w postaci abonamentu, którego wielkość może zależeć zarówno od liczy użytkowników, jaka korzysta z narzędzia, jaki i od rodzaju potrzebnych nam opcji aplikacji. Mniejsze firmy mogą wykorzystywać tylko standardowe funkcjonalności (pakiet standardowy), podczas gdy większe przedsiębiorstwa będą korzystać z bardziej rozbudowanych. Daje to możliwość mniejszym przedsiębiorstwom korzystania z bardzo dobrych aplikacji, na które normalnie nie byłoby ich stać. Abonamentowy model opłat usług internetowych pozwala ich klientom w prosty i przewidywalny sposób oszacować koszty, a w razie jakichkolwiek problemów bądź zmian w firmie, w łatwy sposób zrezygnować z usługi.

Długa lista zalet aplikacji przez Internet przysłania słabe strony takiego modelu. Warto jednak o nich pamiętać. Sam fakt, że dane firm przechowywane są u dostawcy trzeciego może budzić obawy. Bezpieczeństwo danych to jedna z najważniejszych rzeczy, jakie musi zapewnić każda jednostka. Dlatego też korzystanie z rozwiązań przez Internet wiąże się z podpisaniem skomplikowanych i bardzo szczegółowych umów, które będą obejmować właśnie wszelkie aspekty zapewnienia bezpieczeństwa. Mają one zapewnić, że pomimo braku bezpośredniej kontroli nad danymi są one zabezpieczone, żadna nieuprawniona osoba nie będzie miała do nich dostępu, i w razie krytycznych sytuacji da się je przywrócić, odzyskać.

Dostarczanie aplikacji drogą internetową jest to wygodna forma outsourcingu, który ma też dużo plusów dla dostawców. Dostawca centralnie wdraża narzędzie, aktualizuje i je utrzymuje. Co więcej, może oferować swój produkt na skalę globalną. Jest również na bieżąco zorientowany ile użytkowników korzysta z aplikacji, które funkcje są najpopularniejsze, jakie błędy się pojawiają itd. Dzięki takim danym może ulepszać i poprawiać narzędzie o wiele szybciej niż przy standardowym modelu sprzedaży.

Patrząc na dzisiejszy światowy rynek usług przez Internet widzimy, że dominuje sprzedaż przede wszystkim aplikacji księgowych, aplikacji do zarządzania przedsiębiorstwem (klasy ERP, CSM, PLM czy CRM) i zasobami ludzkimi, a także aplikacji biurowych i związanych z komunikacją (komunikatory, poczta elektroniczna itd.). Rozbudowane pakiety takich aplikacji oferuje jeden z największych dostawców tego typu oprogramowania, amerykańska firma Zoho, która oferuje 23 różnego typu aplikacje wspierające prace biznesu, między innymi narzędzia do zarządzania projektami, aplikacje HRowe, arkusze danych, narzędzia do zarządzania zasobami IT czy do robienia prezentacji. Innymi znanymi dostawcami są Google Apps (oferujący pakiet aplikacji biurowych czy aplikacje do tworzenia stron internetowych) i Adobe (narzędzia do tworzenia konwertowania plików, do organizowania telekonferencji, do tworzenia prezentacji i szkoleń interaktywnych itd.). Firma Adobe poszła o krok dalej i swoje podstawowe aplikacje oferuje użytkownikom za darmo.

W Polsce większość sprzedaży stanowią raczej programy związane z bankowością elektroniczną, handlem mobilnym, aukcjami, sklepami internetowymi a także księgowością dla małych i średnich firm. Dużym zapotrzebowaniem ciszą się też aplikację zarządzające relacjami z klientami czy systemy zarządzania treścią i ułatwiające tworzenie stron internetowych. Do największych dostawców zalicza się Microsoft, IBM, Oracle czy SAP a z dostawców polskich takie firmy jak: Epicor Software Poland Sp. z o.o. z Warszawy, Comarch z Krakowa, Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych S.A. z Chorzowa i Heuthes z Warszawy, specjalizujące się głównie w systemach ERP. Na tym lista się nie zamyka, pojawia się coraz więcej nowych przedsiębiorstw oferujących programy przez Internet a co za tym idzie także dystrybutorów ( Quality Business Software Polska, CodeConcept Sp. z o.o., Empathy Interactive sp.j. KOMAKO Sp. z o.o. itp.).

Warto wspomnieć ze sam rynek outsourcingu ostatnio bardzo się rozwinął zarówno na świecie, jak i w Polsce. Aplikacje poprzez Internet mogą być doskonałym uzupełnieniem do outsourcingu procesów – BPO.
Jednakże rynek polski ciągle w większości należy do oprogramowania standardowego. Przełomem w śród użytkowników indywidualnych na pewno będą/są darmowe aplikacje dostarczane przez informatycznych gigantów. Wśród przedsiębiorców również widać zwrot w kierunku modelu SaaS ale czy jest on i będzie na tyle silny by wyeliminować oprogramowanie licencyjne? Myślę, że firmy będą dążyć do wykorzystywania tylko tego typu modelu, ale stuprocentowe przejście na aplikacje internetowe jest raczej mało możliwe. Przynajmniej nie w zbliżających się latach.

 

1 badania przeprowadzone przez Forrester Research, Lucas K.The State Of Enterprise Software Adoption In Europe, styczeń 2007
2 Według badań firmy Gartner

 

Jesteś Outsourcerem?
Szukasz Usługodawcy?
Jesteś Dziennikarzem?
Zamów powiadomienia o nowościach: